6 lipca na terenie stoczni Fincantieri w Muggiano w prowincji La Spezia odbyła się uroczystość przekazania okrętu podwodnego Pietro Venuti (S-528) typu 212A (we włoskiej marynarce wojennej klasyfikowane jako typ Todaro). Nowo przekazany okręt to trzecia z serii czterech siostrzanych jednostek, które zamówiła generalna dyrekcja zamówień uzbrojenia morskiego (Central Unit for Naval Armament – NAVARM) dla włoskiej marynarki wojennej. Poza tym ciekawostką jest, że najnowszy okręt typu Todaro jest 101. jednostką zbudowaną w stoczni w Muggiano od 1907 roku.

Pietro Venuti został zwodowany i ochrzczony jesienią 2014 roku. Okręt wypiera 1509 ton, ma długość 55,9 metra, średnicę 7 metrów. Kadłub został wykonany z wysokiej jakości stali niemagnetycznej, zamontowano również silniki elektryczne z magnesami trwałymi, dzięki czemu okręt charakteryzuje się niską sygnaturą akustyczną. W zanurzeniu może poruszać się z prędkością 16 węzłów. W okrętach tego typu po raz pierwszy zastosowano napęd niezależny od powietrza w postaci ogniw paliwowych. Przy wykorzystaniu tego układu bez użycia głównych baterii elektrycznych okręt może płynąć z prędkością ośmiu węzłów. Załoga składa się z 27 oficerów i marynarzy. Uzbrojony jest w sześć wyrzutni torpedowych kalibru 533 milimetry, z których wystrzeliwane są torpedy ciężkie DM2A4 Seehecht.

Podobne parametry ma bliźniaczy okręt Romeo Romei (S-529), zwodowany w lipcu ubiegłego roku. Po wprowadzeniu do służby Romeo Romei i Pietro Venuti mają zastąpić dwa starsze, zbudowane jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku, okręty podwodne typu Sauro III: Giuliano Prini i Salvatore Pelosi. Wprowadzenie do linii obu jednostek zaplanowane jest na rok 2016. Pierwsze dwa okręty tego typu – Salvatore Todaro (S-526) i Sciré (S-527) Włosi wprowadzili do służby w latach 2006-2007.

(navyrecognition.com; na zdjęciu okręt U-34 typu 212A, fot. Bundeswehra, na licencji Creative Commons Attribution 2.0 Generic)