Przedsiębiorstwo Turkish Aerospace Industries (TAI) poinformowało, że dziewiczy lot dużego dwusilnikowego bezzałogowca YFYK (Yüksek Faydalı Yük Kapasiteli), który nosi komercyjną nazwę Anka-2, może odbyć się już w marcu 2019 roku. Koncern po raz pierwszy opublikował zdjęcie prototypu tego UAV-a w lutym, nie podając oficjalnych informacji na temat parametrów.

Napęd bezzałogowca to dwa podwójnie turbodoładowane silniki tłokowe PD-170 o mocy 170 koni mechanicznych każdy. Silniki tego typu z powodzeniem przetestowano podczas lotu Anki pierwszej generacji w grudniu 2018 roku. W praktyce może okazać się, że jest to dwusilnikowa Anka-S, jeden z wariantów tej rodziny wyposażony w łącze do satelitarnego przekazu danych w czasie rzeczywistym. Łączność satelitarną zapewni system SATCOM Türksat 4B.

Anka-2 jest dronem klasy MALE o masie użytkowej, wliczając uzbrojenie, około 700 kilogramów, działającym na wysokości 6–7,5 kilometra. Długotrwałość lotu będzie wynosić ponad 24 godziny. Dostawcą wyposażenia pokładowego jest przedsiębiorstwo Aselsan. Nowy dron będzie wykonywał operacje zwiadu i rozpoznania. W tym celu na pokładzie zabudowano radar z syntetyczną aperturą.

Obecnie za wcześnie jest, aby mówić o jakichkolwiek zamówieniach Anki-2. Tureckie ministerstwo obrony koncentruje się na wyposażeniu tamtejszych sił zbrojnych w uzbrojone drony Anka-B i rozpoznawcze Anka-S. Wiadomo, że zamówiono ogółem dwadzieścia dwa bezzałogowce: szesnaście typu Anka-S i sześć typu Anka-B. Nie określono jeszcze harmonogramu dostaw. Tureccy żołnierze wykorzystują już osiem dronów Anka-S.

Zobacz też: Udane próby w powietrzu Hürkuşa-C

(armyrecognition.com, uasweekly.com)

Materiały prasowe Turkish Aerospace Industries