Zarówno irańskie, jak i brytyjskie media poinformowały, że marynarka wojenna Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej przejęła kontrolę nad dwoma brytyjskimi zboiornikowcami: Stena Impero i Mesdar. Uprowadzenie dwóch statków handlowych nastąpiło wczoraj w cieśninie Ormuz.

Pierwszy w ręce Irańczyków dostał się Stena Impero, który zmierzał w stronę Arabii Saudyjskiej. W godzinach popołudniowych brytyjska jednostka, na której były dwadzieścia trzy osoby, znajdowała się na wodach międzynarodowych. W pewnej chwili podpłynęły do niej łodzie patrolowe, zaś na pokładzie wylądował śmigłowiec.

Krótko po tym zdarzeniu Stena Impero zmienił kurs, opuścił międzynarodowy szlak handlowy i popłynął w kierunku Gheszm, należącej do Iranu największej wyspy w Zatoce Perskiej. Informację tę potwierdził właściciel tankowca, przedsiębiorstwo Stena Bulk.

Później pojawiły się doniesienia, że Pasdarani dokonali abordażu i uprowadzenia tankowca Mesdar, pływającego pod liberyjską banderą, ale należącego do brytyjskiego przedsiębiorstwa Norbulk Shipping UK z Glasgow. Na temat przejęcia drugiego statku początkowo nie było wiadomo nic więcej oprócz tego, że geolokalizator wykazał nagłą zmianę kursu i zmierzanie w kierunku wód terytorialnych Iranu.

Następnie podano, że statek otoczyło dziesięć uzbrojonych łodzi patrolowych, a chwilę później na pokład mieli wejść żołnierze. Ostatecznie jednostka została zwolniona po prawie czterech godzinach, a nikomu z załogi nic się nie stało. Statek wrócił na szlak handlowy do Arabii Saudyjskiej, a irańskie media poinformowały, że został chwilowo zatrzymany z uwagi na wyciek ropy. Po udzieleniu ostrzeżenia mógł kontynuować rejs.

Dziś rano pojawiły się kolejne wiadomości w sprawie Steny Impero, a opublikowali je sami Irańczycy. Agencja informacyjna Fars potwierdziła zatrzymanie statku, gdyż rzekomo uczestniczył on w kolizji z irańskim kutrem rybackim. Na skutek tego zdarzenia łódź zaczęła tonąć i wzywać pomocy, której statek pod brytyjską flagą nie udzielił.

W sprawie wszczęto śledztwo, które zmusza do zatrzymania Steny Impero w porcie Bandar Abbas do czasu wyjaśnienia wszystkich zawiłości. Na pokładzie znajdują się obywatele Indii, Rosji, Litwy i Filipin. Z załogą nie ma kontaktu.

O sprawie przejęcia statków szybko poinformowano ministrów: spraw zagranicznych Jeremy’ego Hunta i obrony Penny Mordaunt. W celu omówienia tematu powołano sztab kryzysowy Cobra, który spotkał się w Whitehallu dwa razy. Szef dyplomacji podkreślił, że zachowanie Irańczyków jest całkowicie nieakceptowalne, a wolność żeglugi musi być utrzymana. Poza tym powiedział, że Wielka Brytania nie przewiduje rozwiązania militarnego, ale wyłącznie skupia się na dyplomacji. W tym celu brytyjski ambasador utrzymuje kontakt z irańskim ministerstwem spraw zagranicznych.

Rzecznik prasowy brytyjskiego ministerstwa spraw zagranicznych skierował prośbę do jednostek handlowych, aby tymczasowo trzymały się poza obszarem Zatoki Perskiej.

Wczorajsze incydent dokładają kolejną cegiełkę do eskalacji napięcia w rejonie Zatoki Perskiej, gdyż dwa dni temu załoga okrętu desantowego USS Boxer zestrzeliła irańskiego drona, który miał zbliżyć się na niebezpieczną odległość.

Przejęcie brytyjskich jednostek to z pewnością rewanż za zatrzymanie irańskiego tankowca Grace I w pobliżu Gibraltaru. Załoga tego statku podejrzewana jest o próbę dostarczenia ropy do syryjskiej rafinerii Banijas, co stanowiłoby naruszenie unijnych sankcji nałożonych na Syrię.

Abordażu brytyjskich jednostek w tym rejonie można było się spodziewać. Kilka dni temu generał Mohsen Rezaji zapowiedział, że Teheran je zajmie, jeśli nie dojdzie do natychmiastowego uwolnienia Grace I. Irańczycy już wcześniej próbowali zrealizować swoje groźby, gdy w ubiegłym tygodniu trzy łodzie patrolowe, obsadzone przez Pasdaranów, próbowały przejąć kontrolę nad statkiem handlowym British Heritage. Ze swoich zamiarów musiały zrezygnować po zaangażowaniu się brytyjskiej fregaty HMS Montrose.

Zajęcie brytyjskich statków handlowych nie było przypadkowe i zbiegło się w czasie z decyzją sądu w Gibraltarze, który przedłużył tymczasowe zatrzymanie Grace I na kolejne trzydzieści dni. Nie ulega wątpliwości, że Stena Impero stanie się kartą przetargową w przyszłych, a może już toczących się negocjacjach z Brytyjczykami w sprawie zwolnienia irańskiego tankowca z Gibraltaru.

Zobacz też: Sekretny program przyczyną usterek irańskich rakiet?

(bbc.com, cnn.com)

sayyed shahab-o-din vajedi, na licencji, Creative Commons Attribution 4.0 International