Airbus Helicopters przekazał Bundeswehrze piętnasty i ostatni wielozadaniowy śmigłowiec H145M. Maszyny tego typu, stacjonujące w Laupheim, są wykorzystywane przez Kommando Spezialkräfte (KSK), siły specjalne wojsk lądowych.

Niemieckie siły zbrojne są pierwszym użytkownikiem H145M – wojskowej wersji H145. W 2013 roku zamówiła ona piętnaście śmigłowców w ramach programu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego dla sił specjalnych. Pierwszy egzemplarz przekazano w grudniu 2015 roku (zobacz też: Dwa H145M dla Kommando Spezialkräfte). Program zrealizowano zgodnie z harmonogramem i kosztorysem.

Śmigłowce H145M należące do Bundeswehry wyposażone są w system lin desantowych do transportu sił specjalnych, system kamer do rozpoznania, a także system uzbrojenia dla wsparcia podczas rozmieszczania. Ponadto ochrona balistyczna śmigłowca i elektroniczny system przeciwdziałania mają zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa podczas misji. Maksymalna masa startowa H145M to 3,7 tony. Ich napęd stanowią dwa silniki Turbomeca Arriel 2E z cyfrowym układem sterowania silnikami (FADEC).

– Projekt ten jest doskonałym przykładem konstruktywnej współpracy Bundeswehry, władz i przemysłu – powiedział Wolfgang Schoder, prezes Airbus Helicopters w Niemczech. – Chciałbym podziękować wszystkim naszym partnerom za efektywną współpracę. Z przyjemnością będziemy dalej pracować w tym duchu, realizując kolejne programy. Życzę siłom specjalnym Bundeswehry powodzenia w użytkowaniu nowych śmigłowców.

H145M został opracowany do misji dziennych i nocnych w niekorzystnych warunkach. Producent zapewnia, że jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.

Ponadto zamówienie na śmigłowiec H145M złożyły Tajlandia (pięć egzemplarzy, z czego dwa pierwsze przekazano w maju 2016 roku) i Serbia (dziewięć).

Zobacz też: Śmigłowcowa batalia w Europie Środkowej

(informacja prasowa)

C.D. Keller, materiały prasowe Airbusa