2 sierpnia koncern Lockheed Martin dostarczył amerykańskim siłom powietrznym ostatni samolot transportowy C-5 Galaxy w zmodernizowanej wersji C-5M Super Galaxy. Tym samym dobiegł końca program rozpoczęty przez Air Mobility Command równo dwadzieścia lat temu, kiedy konstrukcja miała już za sobą trzy dekady lotów.

W ramach programu C-5 otrzymały nowe silniki General Electric F-138, dające większy o 22% ciąg, a dzięki temu – lepsze osiągi. W porównaniu z C-5A maszyny w wersji Super Galaxy mają o jedną trzecią krótszy rozbieg i o połowę większą prędkość wznoszenia. Ze względu na mniejszą paliwożerność wydłużył się także zasięg, i to aż o około 900 mil morskich.

W sumie Lockheed zmodernizował pięćdziesiąt dwie maszyny. Pierwszą z nich dostarczono wojskom lotniczym w 2009 roku. Mają one pozostać w służbie do lat czterdziestych. Ostatnie egzemplarze nieprzeznaczone do modernizacji wycofano w ubiegłym roku.

Zobacz też: F-15X oferowany US Air Force

(flightglobal.com)

US Air Force / Christian Turner