Royal Air Force i koncern Boeing poinformowały 12 lipca, że pierwszy Poseidon MRA Mk 1 (Maritime, Reconnaissance, Attack, morski samolot rozpoznawczy i uderzeniowy) wykonał dziewiczy lot. Pierwsza maszyna – oznaczona numerem bocznym ZP801 i o nazwie własnej Pride of Moray – przeznaczona dla Wielkiej Brytanii wzbiła się w powietrze z lotniska Boeinga w Rentonie opodal Seattle. Za sterami zasiedli piloci testowi koncernu. Lot miał przebiegać bezproblemowo.

Przygotowania do pierwszego lotu rozpoczęto pod koniec czerwca, a kadłub do montażu końcowego dotarł do Rentonu z Wichity 24 kwietnia. Wraz z końcem stycznia rozpoczęły się szkolenia brytyjskich pilotów na symulatorach, zaś 22 kwietnia ruszył sześciomiesięczny kurs dla pilotów i operatorów uzbrojenia ze 120. Eskadry RAF-u z bazy RAF Lossiemouth w Szkocji, reaktywowanej 1 kwietnia 2018 roku. Szkolą się razem z pilotami P-8A z US Navy.

Pierwszy Poseidon trafi do bazy Naval Air Station Jacksonville na Florydzie w październiku 2019 roku i tam przejdzie próby odbiorcze. Następnie wczesną wiosną kolejnego roku zostanie dostarczony użytkownikowi do RAF Lossiemouth, aby rozpocząć służbę jesienią 2020 roku.

Samoloty wykonywać będą misje patrolowe nad północnym Atlantykiem i w Arktyce, zapewniając ochronę okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną i lotniskowcom typu Queen Elizabeth.

Wielka Brytania zamówiła dziewięć samolotów P-8A w czasie międzynarodowych pokazów lotniczych w Farnborough w lipcu 2016 roku. 25 stycznia 2019 roku przekazano blisko 507 milionów dolarów (1,905 miliarda złotych) na produkcję czterech maszyn.

W ubiegłym roku Nowa Zelandia zatwierdziła kupno czterech samolotów P-8A Poseidon. 27 czerwca Nowe Delhi zdecydowało się na zakup dziesięciu samolotów P-8I Neptune, wariantu P-8A. Tym samym marynarka wojenna Indii osiągnie liczbę dwudziestu dwóch samolotów tego typu i stanie się drugim największym użytkownikiem po US Navy.

Zobacz też: Bliskie spotkanie Poseidona z rosyjskimi Su-27

(informacja prasowa RAF-u)

Royal Air Force