Bez większego rozgłosu Mjanma kupiła w Korei Południowej okręt desantowy. Moattama została zamówiona prawdopodobnie na początku 2018 roku. W swoim dziewiczym rejsie jednostka zawinęła do Władywostoku.

Sam fakt budowy Moattamy przedostał się do publicznej wiadomości dopiero w lipcu tego roku, gdy jednostka została zwodowana w stoczni Dae Sun w Busan. Przekazanie marynarce wojennej Mjanmy odbyło się we wrześniu.

Dość zaskakująca jest fakt, że Moattama zamiast płynąć od razu do Mjanmy, została skierowana do Władywostoku. Kurtuazyjna wizyta ma być elementem zacieśniania współpracy między marynarkami wojennymi obu krajów, a także służyć wymianie doświadczeń i dyskusjom nad dalszym rozwojem dwustronnej kooperacji.

Moattama to kolejna jednostka typu Makassar, zaprojektowanego przez Daewoo na zamówienie Indonezji. Projekt okazał się niezwykle udany i już zdobył dużą popularność. Po zbudowanym w Korei prototypie indonezyjska stocznia PT PAL zbudowała kolejne cztery okręty dla Indonezji i dwa dla Filipin. Kolejną parę zbudowało na licencji Peru. Łącznie powstało już dziesięć jednostek tego typu.

Na tym nie kończy się lista potencjalnych użytkowników. Ze względu na udany i stale rozwijany projekt, a także przystępną cenę, okrętami typu Makassar zainteresowane są Malezja i Brazylia, zaś Filipiny rozważają zamówienie kolejnej pary.

Moattama stanowi część zakrojonego na szeroką skalę programu modernizacji mjanmańskiej floty prowadzonego z pomocą Chin, Indii, Izraela i Rosji. W ciągu ostatniej dekady krajowe stocznie dostarczyły trzy w miarę nowoczesne fregaty, trzy korwety, do tego liczne kutry rakietowe i torpedowe, ścigacze okrętów podwodnych oraz patrolowce. W lipcu tego roku Indie ogłosiły, że przekażą Mjanmie okręt podwodny Sindhuvir projektu 877EKM.

Zobacz też: Chiński okręt desantowy dla Tajlandii

(navalnews.com, na zdjęciu: indonezyjski okręt desantowy KRI Banjarmasin typu Makassar)

Marwan Mohamad, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International