Litewski wiceminister spraw zagranicznych Giedrimas Jeglinskas w dniach 13–15 marca gościł w Wielkiej Brytanii i w tym czasie znalazł czas na przyjrzenie się testom pojazdów L-ATV na poligonie w Bedfordzie. Spotkał się również z przedstawicielami brytyjskiego ministerstwa obrony i belgijskiej Dyrekcji Generalnej do spraw Zasobów Materialnych.

Przedmiotem dyskusji były wyzwania dotyczące dostosowania amerykańskich opancerzonych samochodów terenowych L-ATV do narodowych potrzeb i standardów europejskich. Jeglinskas rozmawiał również z członkami grupy roboczej Departamentu Stanu na temat wyzwań i możliwych rozwiązań przy integracji uzbrojenia z amerykańskimi pojazdami.

Później spotkał się z ministrem odpowiedzialnym za zamówienia publiczne w dziedzinie obrony Gutem Bebbem, z którym omówił między innymi szanse na rozwój litewsko-brytyjskiej współpracy techniczno-wojskowej, status programu bojowego wozu piechoty Vilkas na Litwie i stan programu zamówień L-ATV w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z informacjami, które pojawiły się w listopadzie 2017 roku, litewskie ministerstwo obrony planuje pozyskać co najmniej 200 L-ATV produkowanych przez amerykańskie przedsiębiorstwo Oshkosh Defense. Wilno już zwróciło się o sprzedaż tych pojazdów w ramach rządowego programu Foreign Military Sales (FMS). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dostawy mogłyby rozpocząć się w roku 2021.

Litewskie siły zbrojne będą kolejnym użytkownikiem pojazdów. Wcześniej Oshkosh mogła liczyć na amerykańskie siły zbrojne, które zamówiły 55 tysięcy pojazdów dla US Army, USMC i USAF-u. Amerykanie zastąpią nimi samochody terenowe z rodziny HMMWV. Pierwszym europejskim krajem, który zdecydował się na zwycięzcę amerykańskiego programu JLTV, jest Wielka Brytania, która pozyska 2747 pojazdów za kwotę 1,035 miliarda dolarów.

Zobacz też: Litwa kupuje NASAMS

(armyrecognition.com, defense-aerospace.com)

Oshkosh Defense