18 października amerykański Departament Obrony podpisał z siedmioma przedsiębiorstwami kontrakty na świadczenie usług lotniczych „agresorów”. Łączna wartość umów obowiązujących do 29 października 2024 roku wynosi 6,4 miliarda dolarów. Kontrakty podpisano ze spółkami: Air USA, Airborne Tactical Advantage Company, Blue Air Training, Coastal Defense, Draken International, Tactical Air Support i Top Aces.

– Kontrahenci dostarczą kompleksowe usługi dla realistycznego, wymagającego i zaawanasowanego szkolenia w zwalczaniu celów powietrznych i przy szkoleniu z zadań bliskiego wsparcia. Ich wkład obejmuje samoloty, systemy bezzałogowe, obsługę techniczną samolotów, pilotów i pozostałe niezbędne wyposażenie – głosi komunikat Departamentu Obrony.

Kontrakty będą realizowane w wielu miejscach na terytorium Stanów Zjednoczonych. Korzystając z dużej liczby firm zaangażowanych w program, amerykańskie siły powietrzne chciałyby polepszyć dostęp do usług agresorów i wykorzystywać ich nie tylko w dotychczasowych tradycyjnych lokalizacjach, takich jak Nellis. Zgodnie z wymaganiami przetargu kontrahenci powinni wykonać rocznie 30 tysięcy lotów w roli „agresorów” i 10 tysięcy lotów w treningowych misjach bliskiego wsparcia.

Wiele wymienionych firm już obecnie świadczy podobne usługi na rzecz amerykańskich sił powietrznych. Dysponują one zróżnicowaną flotą samolotów, która w ostatnich latach uległa znacznemu powiększeniu i unowocześnieniu właśnie z powodu przygotowań do udziału w rozstrzygniętym teraz przetargu. Zwiększająca się liczba nowoczesnych myśliwców F-35, a także ponowna koncentracja na przygotowaniu pilotów wojskowych do możliwej konfrontacji z równorzędnym przeciwnikiem powodują, że siły powietrzne były zainteresowane szkoleniem z wykorzystaniem samolotów „agresorów” wyposażonych w radar i osiągających prędkość naddźwiękową.

Floty samolotów zakontraktowanych przedsiębiorstw obejmują między innymi:

  • Air USA: BAE Hawk, L-59, Alpha Jet, MiG-29UB
  • ATAC: L-39, Hawker Hunter, Kfir, Mirage F1
  • Blue Air Training: BAC Strikemaster, IAR-823, A-90 Raider
  • Coastal Defense: L-39, L-59
  • Draken International: Mirage F1, A-4 Skyhawk, L-159, L-39, MiG-21, Denel Cheetah
  • Tactical Air Support: A-29 Super Tucano, F-5AT
  • Top Aces: Alpha Jet, A-4 Skyhawk

Zobacz też: Nietypowo pomalowany F-117A nad Kalifornią

(airforcemag.com, ainonline.com)

materiały prasowe ATAC