Boeing poinformował, że w 2015 roku zostanie zakończona produkcja samolotów transportowych C-17 Globemaster. Przyczyną są cięcia w wydatkach obronnych i „trudne warunki”.

Linia montażowa C-17 w Long Beach zostanie zamknięta po ukończeniu ostatnich dwudziestu dwóch samolotów, co nastąpi w roku 2015. Zamknięcie produkcji wpłynie także na trzy inne zakłady będące własnością Boeinga oraz sześciuset pięćdziesięciu podwykonawców i dostawców. Redukcja zatrudnienia na linii montażowej w Long Beach ma się rozpocząć w przyszłym roku. Kierownictwo Boeinga, uzasadniając swoją decyzję, powołało się na drastyczne cięcia w budżecie sił zbrojnych USA oraz innych użytkowników, do których należą między innymi: Wielka Brytania, Kanada i Australia. Mimo dużego zapotrzebowania na te samoloty obecne zamówienia, w tym ze strony Indii, nie uzasadniają utrzymania produkcji.

Zaistniała sytuacja stanowi dużą szansę dla A400M, uznawanego w USA za głównego konkurenta C-17. Do tej pory na zakup najnowszej konstrukcji Airbusa zdecydowały się między innymi: Hiszpania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Turcja i Malezja. Wobec ograniczonej liczby zamówień na ciężkie samoloty transportowe poważniejsze zmiany na rynku mogą zajść dopiero wraz z uruchomieniem seryjnej produkcji chińskiego Y-20, co nastąpi nie wcześniej niż na początku następnej dekady.

(defensenews.com)