W przestrzeni powietrznej nad bazą Naval Air Station Patuxent River w stanie Maryland rozpoczęły się próby włoskiego samolotu transportowego spełniającego funkcję powietrznego tankowca KC-767A. Podstawowym zadaniem jest sprawdzające jego zdolności do przetaczania paliwa samolotom lotnictwa amerykańskiej marynarki wojennej.

Próby podawania paliwa rozpoczęły się pod koniec sierpnia, potrwają około sześciu tygodni i zakończą się w pierwszych dniach października. Uczestniczą w nich oprócz załogi KC-767A piloci samolotów wielozadaniowych F/A-18E z eskadry doświadczalnej VX-23, a także personel eskadry VX-31 i Marine Aircraft Group 14. Tankowane również będą maszyny AV-8B i EA-6B.

Celem prób jest uzyskanie certyfikatu przez amerykańskie maszyny F/A-18 E/F, EA-18G, AV-8B i EA-6 pozwalającego na współdziałanie z KC-767A włoskiej Aeronautiki Militare. W ten sposób Dowództwo Centralne Stanów Zjednoczonych, wykonując misje sojusznicze w różnych teatrach działań, ma zamiar uniezależnić się od swoich powietrznych tankowców KC-10 i KC-135. Podobny program realizuje US Air Force.

W czasie każdego lotu najpierw realizowane jest tankowanie „na sucho”. Polega to na wchodzenia obu maszyn – KC-767A i pobierającej paliwo – we wstępny kontakt, który ma w pełni odzwierciedlać faktyczny proces tankowania. Obie maszyny poruszają się na tej samej wysokości i prędkości. Potem zmieniają pozycje, zaś pilot samolotu pobierającego paliwo dokonuje względnej oceny trudności uchwycenia i utrzymania żądanej pozycji. Następnie dochodzi do właściwego tankowania. Paliwo przetaczane jest za pomocą przewodu elastycznego, przy określonych prędkościach i wysokościach. Po zakończeniu załoga samolotu pobierającego paliwo ocenia problemy występujące podczas zbliżania się do tankowca i tankowania.

Zobacz też: Pierwsze tankowanie E-2D w locie w 2016 roku

(navair.navy.mil; fot. U.S. Navy photo)

US Navy / Erik Hildebrandt