Turecki portal Kokpit informuje, że Katar zamówił w Turcji śmigłowce uderzeniowe T129 ATAK. Według doniesień podpisano już nawet przedwstępną umowę na śmigłowce. Katarskie media, na które powołuje się portal, nie podały, jaką liczbę maszyn ma obejmować umowa.

Jeśli informacje się potwierdzą, będzie to drugi sukces eksportowy tureckiego śmigłowca. W zeszłym roku Turcji udało się sprzedać trzydzieści T129 Pakistanowi. Realizacja tej umowy napotyka na trudności spowodowane brakiem zgody Stanów Zjednoczonych na eksport silników LHTEC T800-4A, którymi napędzane są śmigłowce. Turcja poszukuje w tej chwili innych producentów silników, które mogą się nadać dla T129.

W grudniu 2018 roku o wyborze T129 poinformowały również Filipiny, ale budżet na ten wydatek nie został jeszcze ustalony. Według nieoficjalnych informacji kraj ten chce kupić mniej niż dziesięć śmigłowców. Zainteresowanie T129 wyraziło również Maroko.

T-129 ATAK jest zmodernizowaną wersja śmigłowca A129 Mangusta, opracowaną w latach 2008–2012 przez państwowy koncern Turkish Aerospace Industries. Modyfikacje polegają na wyposażeniu maszyny w mocniejsze silniki LHTEC T800, nowocześniejsze systemy uzbrojenia i ulepszoną awionikę. Uwagę zwraca wąski kadłub śmigłowca i wsporniki boczne w kształcie skrzydeł, na których przenoszone jest uzbrojenie. Do tego należą pociski niekierowane kalibru 70 milimetrów i pociski kierowane laserem Cirit kalibru 70 milimetrów.

Rozważano zastosowanie przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire, jednak ze względu na zbyt duże koszty zdecydowano się na ich zastąpienie pociskami Mizrak-U o zasięgu ośmiu kilometrów. Zaletą podstawowego uzbrojenia jest to, że produkuje je turecki koncern Roketsan. Uzbrojenie uzupełniają działko kalibru 20 milimetrów, a także zespoły samoobrony w postaci pocisków powietrze–powietrze Stinger.

Zobacz też: Powstaje następca T129

(kokpit.aero, ahvalnews.com)

Łukasz Golowanow, konflikty.pl