Kanadyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że spółka Bell Helicopter Textron Canada Limited zajmie się remontem i modernizacją floty osiemdziesięciu pięciu śmigłowców wielozadaniowych CH-146 Griffon. Celem prac będzie przedłużenie resursu i poprawienie cech użytkowych tych wiropłatów. Nie będzie to wymagać podpisywania nowej umowy, gdyż ogólny kontrakt w sprawie eksploatacji CH-146 sygnowano w 2011 roku.

Maszyny służące w królewskich kanadyjskich wojskach lotniczych otrzymają zmienioną awionikę, wskaźniki w kabinie załogi i czujniki. Ponadto Pratt & Whitney Canada otrzymał zlecenie na montaż silników PT6T 9 TwinPac. Wartość prac zaliczanych do pierwszego etapu sięgnie prawdopodobnie 90 milionów dolarów kanadyjskich. Za trzy lata kanadyjski resort obrony podpisze kontrakt na pozostałe prace, które dopełnią program Griffon Limited Life-Extension.

Całkowity jego koszt szacowany jest na około 800 milionów dolarów. Po zrealizowaniu dwóch etapów CH-146 pozostaną w służbie przynajmniej do 2031 roku. W tym czasie ma zostać opracowany i zrealizowany program pozyskania nowych średnich śmigłowców transportowych.

CH-146 jest lokalną wojskową wersją śmigłowca Bell 412EP. Jego załogę stanowi dwóch pilotów i technik pokładowy, a na pokład wchodzi dwunastu żołnierzy. Uzbrojone są między innymi w karabiny Dillon M134D Minigun kalibru 7,62 milimetrów.

Kanadyjskie Griffony są w linii od lat 1995–1997. Wcześniej używane były w Afganistanie, zaś teraz służą w Mali, eskortując śmigłowce CH-147 Chinook podczas wykonywania przez ich załogi misji ewakuacji medycznej oraz transportu żołnierzy i zaopatrzenia.

Zobacz też: Zaskarżenie wyniku przetargu na fregaty dla Kanady

(ottawacitizen.com, canada.ca)

US Army / Spc. Jesse LaMorte