W związku z decyzją amerykańskiego Departamentu Handlu (zobacz też: Spór Boeinga z Kanadą dociera do Europy), który zalecił wprowadzenie 219-procentowego cła na samoloty Bombardier CSeries, Kanada nie zamierza kupować F/A-18E/F. Jak powiedział 28 września na konferencji prasowej w Rydze minister obrony Harjit Sajjan, odwiedzający kanadyjski kontyngent na Łotwie, jego kraj „sprawdza inne opcje”.

Kanadyjczycy biorą pod uwagę zakup używanych F/A-18C/D należących do sił powietrznych Kuwejtu, który po otrzymaniu F/A-18E/F zamierza pozbyć się starszych myśliwców. Jak zauważa jednak Sajjan, największym problemem jest to, że na chwilę obecną maszyny te nie są jeszcze dostępne do sprzedaży.

Choć kuwejckie Hornety mogą być w dobrym stanie, przesadą byłyby sądzić, że są prawie nieużywane. Jak podał w lutym serwis Gulf News, dwanaście F/A-18 w ramach działań koalicji państw arabskich osiągnęło wynik 3000 lotów bojowych nad Jemenem, co dowódca sił powietrznych Kuwejtu, generał brygady Abdullah Al-Foudari, określił jako „wielkie osiągnięcie kuwejckich pilotów”.

Ottawa poważnie myśli natomiast o zakupie używanych F/A-18 od Royal Australian Air Force. W tym celu kanadyjska delegacja pojawiła się w sierpniu w Australii. Miesięcznik „Combat Aircraft” podał właśnie, że w pierwszej kolejności Kanadyjczycy mogliby otrzymać Hornety po 3. Eskadrze RAAF-u, z której wycofane one zostaną już pod koniec 2018 roku w związku z rozpoczęciem jej przezbrojenia na F-35A.

RAAF planuje całkowite zakończenie służby Hornetów w 75. i 77. Eskadrze oraz jednostce szkolnej, 2. OCU, do 2022 roku. Australijskie F/A-18, zmodernizowane w ramach programu Hornet Upgrade, prezentują standard podobny do maszyn Royal Canadian Air Force i używanych przez USMC F/A-18A+.

Innym użytkownikiem Hornetów, ku któremu mogłaby skierować swe kroki Kanada, jest Hiszpania. Ta jednak nie obrała jeszcze kierunku modernizacji lotnictwa. Na „klasycznych” F/A-18 latają też siły powietrzne Szwajcarii i Finlandii, ale droga do zastąpienia Hornetów w obu tych krajach jest jeszcze daleka.

Zobacz też: Saudyjskie lotnictwo większe niż RAF

(ctvnews.ca, thedrive.com, „Combat Aircraft” 11/2017; na zdj. pokazowy F/A-18 RCAF-u na sezon 2015)

RCAF / Leading Seaman Alex Roy, 3 Wing Imaging Services