Korea Aerospace Industries, jedyny południowokoreański producent samolotów, zanotował znaczące spadki na giełdzie z powodu porażki jego maszyny w amerykańskim przetargu na samolot szkolno-treningowy. Program T-X wygrał Boeing, który zaoferował najniższą cenę.

Koreańczycy oferowali samolot T-50A wspólnie z Lockheedem, ale jak powiedział rzecznik koreańskiej spółki, oferta Boeinga była finansowo nie do pobicia. Oferta Boeinga i Saaba został wyceniona na 9,2 miliarda dolarów. Rzecznik prasowy Korea Aerospace Industries nie zdradził, jaka była oferta jego spółki.

W rezultacie porażki w amerykańskim przetargu akcje Korea Aerospace Industries potaniały o 29,8%. Pierwotnie Amerykanie zakładali, że mogą na program T-X wydać nawet 19 miliardów dolarów. Potencjalne utracone Koreańczyków zyski są tym większe, że zwycięzca z pewności pozyska także liczne kontrakty eksportowe.

Żeby nie pozostać z niczym, koreański producent będzie teraz agresywnie promował samoloty wielozadaniowe rodziny T-50 na rynkach międzynarodowych. Za cel zostały obrane zwłaszcza rynki wschodzące, takie jak Ameryka Południowa, Afryka czy Azja Południowo-Wschodnia.

Zobacz też: Debiut bojowy FA-50PH

(defense-aerospace.com, yonhapnews.co.kr)

Lockheed Martin