Izrael złożył oficjalne zapytania w sprawie zakupu samolotów wielozadaniowych F-15X i F-35I. Ze względu na ograniczenia budżetowe będzie jednak musiał się zdecydować tylko na jeden typ. Szacowany koszt zakupu jednej eskadry każdego z tych samolotów szacowany jest na 2,5 do 3 miliardów dolarów. Według samych Izraelczyków koszty operacyjne i utrzymania obu samolotów są porównywalne.

Jeszcze w czerwcu izraelskie ministerstwo obrony wystosowało do rządu amerykańskiego zapytania w sprawie obu myśliwców. W przypadku F-15X byłby to całkowicie nowy kontrakt, a w przypadku F-35I – dołożenie kolejnych samolotów do już istniejącego zamówienia. Do tej pory Izrael zamówił pięćdziesiąt F-35I, ale od dawna mówi się, że chciałby dokupić co najmniej dwadzieścia pięć kolejnych egzemplarzy.

Przewagą F-35I są właściwości stealth, teoretycznie umożliwiające działanie nad obszarem z silną zintegrowaną obroną przeciwlotniczą wyposażoną w najnowsze rosyjskie systemy przeciwlotnicze. Z drugiej strony F-15X ma większy udźwig uzbrojenia – 13 300 kilogramów wobec 10 000 kilogramów F-35I (przy wykorzystaniu również zaczepów podskrzydłowych i utracie cech stealth). F-35 ma nowocześniejsze wyposażenie pokładowe w tym sensory umożliwiające naprowadzanie uzbrojenia pochodzącego z innych samolotów. Natomiast F-15X jest bardziej podatny na samodzielne izraelskie modernizacje oraz instalację wyposażenia i uzbrojenia produkowanego lokalnie.

Izraelskie siły powietrzne chciałyby kupić po jednej eskadrze każdego z tych samolotów. Izrael zmaga się jednak z rosnącym deficytem budżetowym i niestabilnością polityczną. Na wrzesień są zaplanowane kolejne w ciągu pięciu miesięcy wybory parlamentarne. Dowódcy lotnictwa uważają, że samoloty trzeba zamówić już teraz, i mają nadzieję, że po wyborach powstanie stabilny rząd, który będzie w stanie podjąć ostateczną decyzję.

Zobacz też: Gotowość operacyjna F-35I

(breakingdefense.com)

Boeing