Ministerstwo obrony Indonezji i południowokoreański koncern stoczniowy Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) podpisały umowę na budowę trzech okrętów podwodnych typu Chang Bogo. To już druga seria jednostek tego typu dla indonezyjskiej marynarki wojennej.

Wart 1,1 miliarda dolarów kontrakt na pierwszą trójkę został podpisany w roku 2011. Prototypowy Nagapasa został przekazany przez DSME w roku 2017. Był to zarazem pierwszy południowokoreański okręt podwodny budowany na eksport. Trzecia jednostka serii, Alugoro, w większości powstała już w Indonezji. Zwodowano ją 10 kwietnia tego roku w stoczni PT PAL w Surabai.

Kolejna trójka kosztować będzie 1,02 miliarda dolarów. Ostatnia jednostka ma zostać przekazana w roku 2026. Umowa zakłada większy udział indonezyjskiego przemysłu. Dwie spośród sześciu sekcji pierwszego okrętu mają powstać w PT PAL. W wypadku drugiego okrętu będą to cztery sekcje, jednak finalny montaż obu okrętów odbędzie się w Korei Południowej. Wszystkie segmenty ostatniej jednostki zostaną zbudowane w Surabai, ale nie wiadomo, czy PT PAL przeprowadzi finalny montaż.

Chang Bogo to licencyjna wersja niemieckiego typu 209/1400. Wersja budowana dla Indonezji jest nieco zmodyfikowana pod kątem potrzeb odbiorcy. DSME odpowiada ponadto za modernizację indonezyjskiego okrętu podwodnego Cakra typu 209/1300.

Indonezyjska marynarka wojenna miała ambitne plany rozbudowy floty podwodnej. Początkowo zakładano, że w połowie następnej dekady w służbie będzie dwanaście okrętów podwodnych. Brak funduszy spowodował ograniczenie tej liczby najpierw do dziesięciu, a obecnie do ośmiu jednostek. Mimo wszystko program modernizacji baz i zaplecza logistycznego przebiega sprawnie.

Zobacz też: Reorientacja indonezyjskich sił zbrojnych

(janes.com, thediplomat.com)

Indonesian Navy (TNI-AL)