W czwartek rosyjski resort obrony podpisał kontrakt o wartości około stu czterdziestu miliardów rubli na dostawę trzydziestu dziewięciu samolotów Ił-476 do 2020 roku. Produkcją zajmą się uralskie zakłady „Aviastar-SP”.

Ił-476 stanowi zmodernizowaną wersję rosyjskiego Iła-76. Wyposażony jest w pełni cyfrowy system kontroli lotu, nową awionikę, glass cockpit oraz silniki turbowentylatorowe PS-90A-76. Ulepszone systemy efektywności paliwowej pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa i powiększyć zasięg do sześciu tysięcy kilometrów. Co więcej, wprowadzone zostały dość duże zmiany w konstrukcji skrzydeł i podwozia. Prototyp samolotu przeprowadził pierwszy lot we wrześniu. Teraz czeka go kompleksowy program badań przez kolejny rok.

Według różnych źródeł, rosyjskie lotnictwo dysponuje liczbą trzystu samolotów transportowych, w tym An-12, An-72, An-22, An-124 i „wiecznie żywe” Iły-76. Większość samolotów weszła do służby w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Obecnie są to konstrukcje przestarzałe, niespełniające wymagań stawianych przez nowoczesne standardy bezpieczeństwa i poziomu emisji hałasu.

(en.rian.ru)