Islandzka straż wybrzeża (Landhelgisgæslan) we współpracy z Airbus Helicopters przygotowuje się do wdrożenia do służby dwóch dwusilnikowych śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Airbus H225. Formacja ta jest właśnie w trakcie wymiany floty wiropłatów.

H225 zajmą miejsce dwóch z trzech używanych obecnie przez Landhelgisgæslan śmigłowców Airbus AS332L1 Super Puma, z których pierwszy zaczął służbę w 1995 roku. Nowe maszyny są przedmiotem leasingu od norweskiego przedsiębiorstwa Knut Axel Ugland Holding specjalizującego się w dzierżawie śmigłowców. Obie powinny być w rękach pilotów Landhelgisgæslan już w kwietniu. Straż wybrzeża zamierza pozyskać na stałe następców Super Pum przed końcem 2022 roku.

Airbus Helicopters zapewnia szkolenie pilotów i techników mających pracować z H225 oraz bieżące utrzymanie maszyn wraz z obsługą na mocy umowy HCare Smart Parts By the Hour. H225 może zostać skonfigurowany do przewozu sześciu pacjentów na noszach.

– Mamy znakomite doświadczenia z użytkowania dotychczasowej floty Super Pum – zapewnia szef lotnictwa straży wybrzeża Sindri Steingrímsson. – Fantastycznie się sprawdzały, służąc Landhelgisgæslan prawdopodobnie w najtrudniejszych warunkach klimatycznych, w jakich działają śmigłowce poszukiwawczo-ratunkowe. Oczekujemy, że nowe śmigłowce zapewnią jeszcze większe bezpieczeństwo misji SAR, jednocześnie zwiększając nasze możliwości operacyjne i oferując oczekiwaną niezawodność.

Islandia nie dysponuje siłami zbrojnymi z prawdziwego zdarzenia. Jedyną formacją zapewniającą państwu obronę jest właśnie Landhelgisgæslan, dysponująca poza śmigłowcami także trzema małymi patrolowcami i okrętem hydrograficznym. Za obronę o charakterze ściśle militarnym odpowiada NATO.

Zobacz też: Atak amerykańskich marines na islandzkie bary piwne

(informacja prasowa)

Airbus Helicopters