Rząd fiński powołał zespół zadaniowy do rozpoznania oferty rynku fińskich przedsiębiorstw, które mogłyby być zaangażowane jako podwykonawcy w ramach programu zakupu nowych samolotów wielozadaniowych HX. Poszukiwane są także przedsiębiorstwa, w które mogłyby zainwestować zachodnie koncerny oferujące samoloty.

Ministerstwo obrony chce się dowiedzieć, jak lokalne firmy z branży nowoczesnych technologii mogą zmaksymalizować swoje szanse na zdobycie kontraktów związanych z obsługą na miejscu nowych samolotów. Ministerstwo jest w szczególności zainteresowane powierzeniem fińskiemu przemysłowi serwisowania systemów informacyjnych i uzbrojenia.

W końcu kwietnia Finlandia rozesłała do pięciu producentów zapytania ofertowe na sześćdziesiąt cztery myśliwce wielozadaniowe. Zastąpią one w służbie dotychczasowe F/A-18C/D. Wśród wymogów znajduje się zaangażowanie przez koncerny lokalnego przemysłu na poziomie minimum trzydziestu procent wartości umowy, która jest szacowana na 12 miliardów euro. Ma to na celu z jednej strony pozyskanie nowoczesnych technologii dla przemysłu, a z drugiej stworzenie samowystarczalnego zaplecza do obsługi myśliwców.

Wstępne szacunki mówią, że w program HX może być zaangażowanych aż 300 fińskich firm. Ich ostateczny udział będzie negocjowany po złożeniu ofert na samoloty w drugiej połowie 2019 roku. Ostateczna decyzja w sprawie wyboru konkretnej maszyny spodziewana jest w 2021 roku.

Zobacz też: Fiński pilot wylądował na lotniskowcu USS Abraham Lincoln

(defensenews.com)

Maciej Hypś, Konflikty.pl