Fińskie wojska lądowe odebrały cztery pojazdy wielozadaniowe PMPV (Protected MultiPurpose Vehicle) MiSu w układzie 6 × 6, opracowane i wyprodukowane przez rodzime przedsiębiorstwo Protolab Oy. Wozy opancerzone o zwiększonej odporności na wybuchy min już teraz służą żołnierzom do prób eksploatacyjnych w warunkach terenowych, które potrwają do 2020 roku.

Przeprowadzone próby dadzą odpowiedź na temat osiągów, wytrzymałości i późniejszej przydatności w perspektywie wdrożenia ich do służby w fińskich wojskach lądowych. Pojazdy kupiono na podstawie kontraktu podpisanego pod koniec 2017 roku.

PMPV MiSu projektowano od 2009 roku, kładąc szczególny nacisk na zintegrowaną ochronę przeciwminową i balistyczną, zgodną z normą STANAG 4569. Pojazd o długości 7,44 metra, szerokości 2,55 metra i wysokości 2,7 metra waży 14 ton. Do jego obsługi potrzebna jest dwuosobowa załoga, zaś we wnętrzu zmieści się dziesięciu żołnierzy z pełnym ekwipunkiem lub ładunek o masie do dziesięciu ton.

Pojazd napędzany jest silnikiem Cummins o pojemności 6,7 litra i mocy 285 koni mechanicznych, sprzężonym z sześciobiegową skrzynią automatyczną Allison, spełniającym normy emisji spalin Euro 3. Pozwala to na rozwinięcie prędkości 110 kilometrów na godzinę po drogach utwardzonych. PMPV MiSu zachowuje ponadto zdolność pływania z prędkością 12 kilometrów na godzinę. Na pełnym baku paliwa przejedzie około 900 kilometrów.

PMPV MiSu spełnia przepisy unijne dotyczące pojazdów ciężarowych pozwalające na zarejestrowanie jako terenowy samochód ciężarowy (klasa N3G). Pojazd można wyposażyć w różne typy uzbrojenia na życzenie użytkownika. Mogą nim być karabiny maszynowe kalibru 7,62- lub 12,7 milimetra albo zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra lub granatnikiem automatycznym kalibru 40 milimetrów.

Pojazd przeznaczony jest do patrolowania, transportu ludzi i ładunków. Z powodzeniem może służyć jako wóz dowodzenia, a ponadto służyć jako wóz ewakuacji medycznej. Konstrukcja pozwala również na używanie pojazdu w walkach w terenie zurbanizowanym. Wóz zaprojektowano jako następcę wysłużonego transportera opancerzonego Sisu XA-180.

Zobacz też: Testy modułu Patria Nemo Container na platformie morskiej

(army-technology.com, edrmagazine.eu)

ministerstwo obrony Finlandii