9 lutego izraelskie wojska lotnicze świętowały trzydziestą rocznicę przyjęcia do służby myśliwców wielozadaniowych F-16 w wersji C/D, nazwanych tam Barak (błyskawica). Rocznica ta nastąpiła niespełna półtora miesiąca po wycofaniu ze służby starszej odmiany tych samolotów: A/B (zobacz też: Izrael po 36 latach pożegnał F-16A/B).

Przygotowania do przyjęcia F-16C/D rozpoczęły się na początku roku 1986 pod dowództwem Gideona Ejlata, dziś generała brygady. Przyszli piloci Baraków zaliczyli najpierw kurs teoretyczny u siebie w kraju, po czym udali się na szkolenie praktyczne do amerykańskiej bazy lotniczej Luke w stanie Arizona, gdzie dziś szkolą się piloci F-35.

Miękkie lądowanie

– Był szczególnie wietrzny lutowy dzień. Szalała burza, lał deszcz – wspominał chwile przybycia pierwszych Baraków Awi Ja’akowi, dziś również generał brygady rezerwy, a wówczas zastępca dowódcy 117. Eskadry Myśliwskiej „Pierwszej Odrzutowej” stacjonującej w bazie Ramat Dawid. Mimo niesprzyjającej aury maszyny dotarły na miejsce i wylądowały bez przeszkód (co trzy dziesięciolecia później nie udało się Adirom).

– Nazajutrz wystartowaliśmy do naszego pierwszego lotu – opowiadał Ja’akowi. – Ejlat zaszczycił mnie wyznaczeniem do roli swojego prowadzonego. To było bardzo ekscytujące przeżycie.

Chrztem bojowym Baraków był udział w operacji uderzenia na cele w głębi Libanu należące do Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny w grudniu 1988 roku. Operacja nie poszła zgodnie z planem, zdesantowane oddziały izraelskie zaatakował przeważający liczebnie nieprzyjaciel, toteż zarządzono ewakuację za pomocą śmigłowców. Ta również przebiegała z problemami i Baraki musiały zapewniać osłonę z powietrza izraelskim śmigłowcom. W ostatecznym rozrachunku cele zniszczono z powietrza. W nalotach uczestniczyły dwie eskadry: „Pierwsza Odrzutowa” i 101. Eskadra Myśliwska „Pierwsza Bojowa”.

Obecnie w izraelskich wojskach lotniczych służy około 130 Baraków. Co najmniej siedemdziesiąt osiem reprezentuje jednomiejscową wersję C. Jest to podstawowy typ samolotu bojowego Chel ha-Awir; F-16I jest niespełna sto, a F-15 wszystkich wersji – od siedemdziesięciu pięciu do osiemdziesięciu pięciu.

Zobacz też: Pierwsza sesja zdjęciowa F-35 na izraelskim niebie.

(iaf.org.il)

US Air Force / Master Sgt. Lee Osberry