Według indyjskich źródeł prasowych rozmowy w sprawie wydzierżawienia kolejnego okrętu podwodnego o napędzie jądrowym projektu 971 Szczuka-B (w kodzie NATO: Akula) są bardzo zaawansowane. Indyjscy negocjatorzy znajdują się pod presją czasu, gdyż koniec dziesięcioletniej dzierżawy innego okrętu tego typu dla marynarki wojennej Indii – Chakry – zbliża się nieuchronnie, tymczasem nie wynegocjowano jeszcze ogólnych warunków umowy co do następcy.

O potencjalnym następcy em>Chakry mówiło się wielokrotnie, a ponad dwa lata temu wydawało się, że sprawa będzie mieć szybki finał. W ubiegłym tygodniu indyjska delegacja z generalnym inspektorem do spraw bezpieczeństwa nuklearnego, wiceadmirałem Soonilem V. Bhokarem, na czele powróciła z wizyty w Rosji, gdzie zapoznała się z dwoma okrętami podwodnymi projektu 971. Bratsk i Samara przygotowane są do głębokiego remontu w stoczni Zwiezdoczka w Siewierodwińsku.

W skład delegacji wchodził również sekretarz generalny do spraw finansów. Wcześniej Moskwę odwiedził dowódca indyjskiej marynarki wojennej, admirał Sunil Lanba.

Leasing okrętu może kosztować nawet 3,3 miliarda dolarów. Niektóre źródła twierdzą, że Nowe Delhi już na tę kwotę się zgodziło. Jeśli byłoby to prawdą, leasing drugiej Szczuki-B może być jedną z najdroższych transakcji w dziedzinie obronności między obu krajami. Większą wartość miało jedynie pozyskanie systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych S-400 Triumf oraz fregat projektu 11356.

Druga Szczuka-B dla Indii coraz bliżej

INS Chakra w porcie. Pod kopułą wieńczącą kiosk znajduje się kapsuła ratunkowa dla załogi.

Bratska i Samarę zbudowano w stoczni w Komsomolsku nad Amurem na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Bratsk ma dwadzieścia osiem lat, zaś Samara – dwadzieścia trzy. W 2014 roku oba okręty podwodne przybyły do Zwiezdoczki z bazy rosyjskiej marynarki wojennej na Kamczatce. Do Siewierodwińska trafiły na pokładzie statku transportowego, nie zaś o własnych siłach.

Jeśli negocjacje zakończą się powodzeniem, właśnie jeden z tych okrętów zostanie wydzierżawiony przez Bhāratīya Nau Senā. Po sfinalizowaniu porozumienia międzyrządowego jednostka zostanie poddana głębokiej przebudowie, w tym wymianie reaktora jądrowego i instalacji szeregu lokalnych systemów. Remont zajmie minimum siedemdziesiąt dwa miesiące. Chakra przeszła krótszy, czteroletni, remont w latach 2004–2008, ponieważ wymiana reaktora nie była konieczna, a ta część prac jest zwykle najtrudniejsza i najbardziej pracochłonna.

Admirał Lanba potwierdził w poniedziałek, że INS Chakra powrócił do służby po ponadrocznej przerwie. W październiku 2017 roku okręt uległ uszkodzeniu: podczas jednego z rejsów powstała dziura w osłonie sonaru dziobowego o wymiarach mniej więcej półtora na półtora metra.

Dzierżawa Chakry wygasa w styczniu 2022 roku, ale istniej możliwość jej przedłużenia o kolejne trzy lata.

Zobacz też: Indie modernizują okręty typu Shishumar

(indiatoday.in)

Indian Navy, Government Open Data License – India
Ajai Shukla, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported