Peruwiańskie ministerstwo obrony poinformowało 7 maja, że zakończył się wstępny etap prób morskich pierwszego peruwiańskiego okrętu desantowego Pisco typu Makassar. Okręt ma być przyjęty do służby jeszcze w 2018 roku lub na początku przyszłego. Próby rozpoczęły się w kwietniu i z przerwami trwały cztery dni. Podczas prób sprawdzano poprawność działania mechanizmów i urządzeń okrętowych. Okręt miał poruszać się z prędkością siedemnastu węzłów. Nie ma oficjalnych wzmianek o jakichkolwiek problemach.

Stępkę pod budowę Pisco położono w lipcu 2013 roku w stoczni Servicios Industriales de la Marina w Callao, zaś w kwietniu 2017 roku odbyło się wodowanie. Później okręt wyposażano w systemy bojowe i inne oraz przygotowano jego załogę do wyruszenia na morze. Budowa drugiego – Paita – formalnie rozpoczęła się 14 grudnia 2017 roku.

Okręty typu Makassar dla Marina de Guerra del Perú mają 122 metry długości i są krótsze od wersji dla Indonezji o 3 metry. Wyporność okrętu to 11390 ton, prędkość maksymalna 16,5 węzła, zasięg operacyjny – 14000 mili morskich. Pisco ma siłownię typu CODAD, czyli taką, w której część silników działa wówczas, gdy okręt porusza się z mniejszą prędkością, a pozostałe uruchamia się podczas prędkości większej lub podczas większego obciążenia jednostki.

Pisco ma pokład dla dwóch śmigłowców, miejsce dla 24 pojazdów amfibijnych (opuszczają pokład przez rampę) oraz 18 czołgów lub ciężarówek wojskowych. Na okręcie znajduje się również hangar. Pisco może wspierać operacje na lądzie poprzez dostarczanie 636 ton paliwa, 600 ton słodkiej wody, 360 metrów sześciennych tak zwanego ładunku suchego w postaci węgla, rudy żelaza, nawozów sztucznych, soli, sody i innych, oraz 136 metrów sześciennych materiałów żywnościowych.

Załogę tworzy 154 oficerów i marynarzy (w tym komponent wsparcia lotniczego), pokład zaś może pomieścić 400 żołnierzy piechoty morskiej. Okręt uzbrojono w systemy samoobrony przed zagrożeniami z powietrza. Na pokładzie znajduje się armata morska Bofors 40 Mk4 kalibru 40 milimetrów, dwa zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Typhoon z działkami kalibru 30 milimetrów i cztery lżejsze ich wersje, Mini Typhoon, z karabinami maszynowymi kalibru 12,7 milimetra.

Zgodnie z międzynarodowym trendem Lima jest bardzo zainteresowana zwiększeniem zdolności desantowych swojej floty. Konstrukcja peruwiańskich desantowców opiera się na indonezyjskich okrętach typu Makassar. Budowane są w lokalnej stoczni SIMA w Callao na licencji koreańskiej Dae Sun Shipbuilding & Engineering. Okręty tego typu służyć będą do operacji desantowych, a także do wsparcia misji humanitarnych.

Peru przywiązuje dużą uwagę do modernizacji marynarki wojennej. Poszukuje nowych okrętów podwodnych i modernizuje typu 209 (podtyp 209/1200).

Zobacz też: „Ostatni prawdziwy krążownik” Almirante Grau zakończył służbę

(janes.com, armadainternational.com)

Ministerio de Defensa del Perú, na licencji Creative Commons Attribution 2.0 Generic