Jeden z najważniejszych europejskich przetargów zbrojeniowych zbliża się do końca. Dziś wpłynęły ostateczne oferty od przedsiębiorstw chcących wyprodukować nowe transportery opancerzone dla Danii. Kraj ten poszukuje następców wysłużonych M113. Nie określono jeszcze dokładnie liczby wozów, które zostaną kupione, ale mówi się o 205, 360 lub 450 sztukach w sześciu konfiguracjach. Wszystko jednak wskazuje na to, że pierwsze zamówienie opiewać będzie na 206 egzemplarzy.

W przetargu startują BAE Systems Hagglunds z CV90 Armadillo, Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) z PMMC G5, General Dynamics European Land Systems z ASCOD-em, Nexter z VBCI (Vehicule Blindé Combat d’Infanterie) oraz General Dynamics oferujący transporter Piranha V. Warto zauważyć, że w wymogach przetargu zamawiający nie określił rodzaju trakcji nowych wozów, więc trzech pierwszych oferentów przedstawia transportery gąsienicowe, a dwaj ostatni – kołowe. BAE, FFG i Nexter potwierdziły złożenie ofert, ale General Dynamics odmówił komentarza.

Przetarg jest ważny nie tylko dlatego, że zwycięzca dostarczy kilkaset nowych wozów bojowych, ale ma także szersze znaczenie. Może bowiem znacząco wpłynąć na przetargi w innych państwach i stanowić będzie istotny głos w dyskusji o wyższości jednego napędu na drugim, tym bardziej że Duńczycy będą je wykorzystywać w klimatach od arktycznego po pustynny. Według jednego z francuskich źródeł w czasie siedemnastotygodniowych prób lepiej spisywały się pojazdy kołowe. Ale to nie musi o niczym świadczyć, ponieważ w zeszłym roku w sieci pojawiły się zdjęcia pokazujące VBCI, który zakopał się na pustyni w Mali. Z kolei inne źródła podają, że Duńczycy nie wskazali jeszcze, który napęd spisywał się lepiej.

Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z harmonogramem, zwycięzca powinien być znany około maja 2015 roku. W tym samym czasie mogą w Danii zostać przeprowadzone wybory parlamentarne, ale nie powinny one wpłynąć na toczące się postępowanie przetargowe, ponieważ w kraju panuje polityczny konsensus co do konieczności zakupu nowych transporterów.

(defensenews.com, fot. Daniel Steger na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic via Wikimedia Commons)