Koncern Airbus Defence and Space przeprowadził udane demonstracje samolotu C295W w roli latającej cysterny. Samolot wyposażony w umieszczone w luku ładunkowym spaletyzowane urządzenie do przekazywania paliwa w locie metodą giętkiego przewodu wielokrotnie połączył się ze standardowym C295 należącym do hiszpańskiego lotnictwa (na zdjęciu).

Obie załogi informowały o bardzo dobrym zachowaniu się samolotów przy różnych prędkościach nawet tak niskich jak 110 węzłów. Latająca cysterna C295 ma być przeznaczona do obsługi samolotów turbośmigłowych, śmigłowców, a później także bezzałogowców. Zastosowanie urządzenia tankującego umieszczonego na palecie zwiększa elastyczność wykorzystania C295 i obniża koszty posiadania latającej cysterny przez mniej zamożne państwa, które już wykorzystują te samoloty w standardowej wersji transportowej.

Poza maszyną transportową C295 jest dostępny także w wersji zwalczania okrętów podwodnych, a prace koncepcyjne są prowadzone również w kierunku samolotu wczesnego ostrzegania i gunshipa.

(defense-aerospace.com; fot. materiały prasowe Airbusa)