Brytyjski kanclerz skarbu (odpowiednik ministra finansów w innych państwach) Philip Hammond otrzymał zakaz korzystania z samolotów i śmigłowców Royal Air Force do czasu uregulowania rachunków przez ministerstwo.

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie flotą samolotów VIP-owiskich otrzymały polecenie, żeby nie przyjmowały zleceń od kanclerza skarbu. Hammond często korzystał z samolotów BAe 146 i śmigłowców A109, na pokładach których wykonał w tym roku dwadzieścia delegacji służbowych. Zaległe rachunki opiewają na nieujawnioną sześciocyfrową sumę.

Ministerstwo obrony pewnie o całej sprawie by nie wspominało, gdyby nie tocząca się z ministerstwem finansów wojna o cięcia budżetowe w siłach zbrojnych. Sekretarz obrony Gavin Williamson będzie walczył o dodatkowe 2 miliardy funtów rocznie, aby zapobiec cięciom. Philip Hammond został oskarżony, że zasugerował premier redukcję wojsk lądowych z 77 400 do 50 tysięcy żołnierzy. Tobias Ellwood – minister do spraw weteranów – zagroził dymisją w przypadku przyjęcia tej propozycji.

– Mówienie, że siły zbroje nie potrzebują więcej pieniędzy, a wojska lądowe potrzebują jedynie 50 tysięcy żołnierzy, a jednocześnie chętne korzystanie z usług sił zbrojnych bez płacenia za nie, to stosowanie podwójnych standardów – mówi anonimowo przedstawiciel ministerstwa obrony.

Wśród destynacji Hammonda znajdują się Manchester, Leeds, Dudley, Aberdeen, Wolverhampton, Paryż, Bruksela czy Frankfurt, a więc miasta, do których można bez problemu dojechać pociągiem lub polecieć tanimi liniami lotniczymi. Na pokładach samolotów 32. (Królewskiej) Eskadry obowiązują jednak wyższe standardy: serwuje się trzydaniowe posiłki i napoje alkoholowe.

Zakaz wejdzie w życie w piątek wraz z powrotem ministra z europejskiej delegacji i będzie obowiązywał do czasu uregulowania rachunków. Z floty samolotów wojskowych mogą też korzystać premier, minister spraw zagranicznych i minister do spraw brexitu, ale każdy z urzędów płaci za ich wykorzystanie.

Zobacz też: Wielka Brytania niezdolna do samodzielnej obrony?

(forces.net)

Tim Felce (Airwolfhound), Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic