Bell UH-1H wszedł do produkcji jeszcze w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dzięki mocnej i prostej konstrukcji oraz uniwersalności kilkaset tych śmigłowców lata do dzisiaj. Dla użytkowników tych maszyn Bell przygotował pakiet modernizacyjny mający dostosować sześćdziesięcioletnie maszyny do współczesnych wymagań.

Opracowany pakiet modernizacyjny został nazwany Huey II i jako jedyna modernizacja na rynku ma gwarancję i rekomendację oryginalnego producenta śmigłowca. Modernizacja polega na przeglądzie i odświeżeniu całego kadłuba, wymianie wszystkich przewodów, zastosowaniu awioniki cyfrowej i montażu wybranego przez klienta wyposażenia specjalistycznego. Modernizacja jednego śmigłowca trwa dwanaście miesięcy.

Układ napędowy składa się z silnika Honeywell T53-L-703 uzupełnionego o elementy dynamiczne pochodzące z komercyjnych Belli 212. Dzięki temu Huey II ma znacznie lepsze właściwości lotne w klimacie górskim i gorącym. Ponadto maksymalna masa startowa wzrosła i wynosi teraz 4763 kilogramy, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych. Dzięki temu Huey II ma być idealnym rozwiązaniem dla biedniejszych państw, które nie mają pieniędzy na zakup nowych śmigłowców, a muszą transportować żołnierzy i zapasy w rejonach górskich lub tropikalnych.

Bezpieczeństwo załogi jest zapewnione poprzez zastosowanie układu transmisyjnego wyposażonego w system zatrzymywania elementów niebezpiecznych, wytrzymalszych zbiorników paliwa, odrzucanych drzwi i nożyc do przecinania przewodów. Producent podkreśla również wysoką niezawodność silnika i „doskonałe właściwości autorotacyjne”.

Nie jest przypadkiem, że amerykańska spółka intensywnie promowała modernizację UH-1H w czasie tureckich tragów zbrojeniowych IDEF. Według raportu World Air Forces 2018 na wyposażeniu tureckich wojsk lądowych znajduje się ponad osiemdziesiąt UH-1H. Kolejne sześćdziesiąt służy w wojskach lotniczych. W ostatnim czasie doszło do dwóch wypadków tych maszyn. Do obu doszło w Stambule odpowiednio 25 listopada 2018 roku i 11 lutego tego roku.

Zobacz też: Bell oferuje Maroku AH-1Z i UH-1Y

(IDEF Daily 3, bellflight.com)

Bell