Rząd belgijski ogłosił 22 listopada, że wycofa ze służby 437 lekkich pojazdów wielozadaniowych Iveco LMV Lynx i zastąpi je 322 nowymi pojazdami. Być może będą to Panther CLV (Command and Liaison Vehicle). Belgijskie ministerstwo obrony rozpocznie procedurę zakupu wozów i zapewni też wieloletnią umową serwisową. Postępowanie będzie podobne do pozyskania Griffonów i Jaguarów, co może obniżyć koszty szkolenia i logistyczne.

Nexter Systems prawdopodobnie zaproponuje lekkie opancerzone pojazdy rozpoznawcze Serval. Francuskie przedsiębiorstwo liczyć będzie na wykorzystanie efektu skali, gdyż do Belgii trafią pojazdy Griffon VBMR i Jaguar EBRC. Servale przeszły w październiku pierwsze testy, podczas których sprawdzano jak pojazd zachowuje się na różnych rodzajach nawierzchni, w tym żwirze, piachu, kamieniach, błocie, oraz badano zdolność pokonywania przeszkód terenowych. Do 2028 roku we francuskich wojskach lądowych ma służyć 489 pojazdów tego typu.

Wszystkie pojazdy Iveco LMV Lynx będą wycofane do 2026 roku. Warto przypomnieć, że skonstruowano je w 2005 roku, a według danych belgijskiego resortu obrony w 2007 roku znalazły się w służbie tamtejszych wojsk lądowych. Wyjątkowo krótka żywotność pojazdów wynika z ujawnionych we wrześniu pęknięć w podwoziach, a potem także w pancerzu dachowym 120 pojazdów z dodatkowym uzbrojeniem i opancerzeniem.

Konstrukcja pojazdów nie wytrzymała dodatkowej masy w postaci dodatkowych paneli pancerza i zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia. Producent zakładał, ze dopuszczalna masa całkowita podstawowego Lynksa wyniesie 4855 kilogramów, 6212 kilogramów dla wersji RPK (Removable Protection Kits) z wymiennym opancerzeniem dodatkowym, zaś 6383 kilogramów – dla wersji RPK i SPS (Self-Protection System) ze zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia z karabinami maszynowymi kalibru 7,62 milimetra.

Żołnierze używający samochodów terenowych tego typu podczas operacji zagranicznych (w Mali), na terytorium państwa (do ochrony baz lotniczych) i manewrów w krajach NATO, a także mechanicy coraz częściej narzekali na ten pojazd z powodu ciężkiej i kosztownej konserwacji.

Zobacz też: Podpisano umowę na niszczyciele min dla Belgii i Holandii

(armyrecognition.com)

domena publiczna