Ministerstwo Gospodarki poinformowało, że Airbus wywiązał się ze wszystkich zobowiązań offsetowych, związanych z zakupem przez Polskę samolotów transportowych CASA C-295. Ostateczna wartość offsetu wyniosła 385 milionów dolarów, a trzy czwarte tej kwoty zostało ulokowane w przemyśle obronnym w ramach inwestycji bezpośrednich. Podpisany w 2001 roku kontrakt na dostawę samolotów miał wartość 212 milionów dolarów i zakładał 181% offset.

Inwestycje offsetowe obejmują między innymi utworzenie centrum serwisowego dla polskich C-295 i transfer technologii dla rozwoju Orlika TC-II. W ramach offsetu opracowano także nowe skrzydła dla tego samolotu szkoleniowego. Ponadto Airbus wpiął wiele polskich firm do swojego łańcucha dostawców i utworzył w kraju biuro projektowe.

Polska pierwotnie zamówiła osiem C-295 dla zastąpienia An-ów-26. Pierwszy samolot dostarczono w lipcu 2005 roku, a w kolejnych latach zamówiono dziewięć kolejnych maszyn. W 2008 roku jeden C-295 rozbił się. Na podstawie osobnego kontraktu cztery samoloty zyskały opancerzone kokpity, systemy wykrywania odpalonych rakiet i urządzenia ostrzegające przed opromieniowaniem radarem.

(janes.com, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)