Jeśli chodzi o technikę wojskową, Niemcy od zawsze byli w światowej czołówce. W niektórych okresach wyprzedzali resztę świata o wiele lat. W połączeniu z obfitującą w wojny historią poskutkowało to bogactwem potencjalnych eksponatów do wszelakich muzeów. Jedno jest zlokalizowane na byłym amerykańskim lotnisku wojskowym Gatow w Berlinie. Niegdyś stanowiło istotny element obrony i zaopatrzenia Berlina Zachodniego, dzisiaj coraz większą jego część zajmują nowe osiedla mieszkaniowe. Jednak pewna jego część stale służy samolotom – zabytkowym, bo siedzibę ma tam muzeum Luftwaffe.

Muzeum zajmuje kilka hangarów oraz kawałki starego pasa startowego i dróg kołowania, gdzie ustawiono samoloty, które nie zmieściły się pod dachem. Ekspozycja obejmuje historię niemieckiego lotnictwa wojskowego od początków do czasów współczesnych. Zwiedzanie rozpoczynamy więc od epoki balonów i pierwszych prób z maszynami latającymi wyposażonymi w silnik, by w następnych pomieszczeniach przechodzić do kolejnych epok aż do współczesności. Oprócz samolotów lub modeli tych, które się nie zachowały w oryginale, w muzeum przedstawiono całą otoczkę lotnictwa – silniki, elementy wyposażenia, mundury i podobne rzeczy. Jest tego naprawdę sporo, szczególnie jeśli chodzi o okres drugiej wojny światowej, w której, jak wiemy, Niemcy odegrały nie najmniejszą rolę. Oprócz najpopularniejszych maszyn, jak Bf 109 czy Fw 190, które wyprodukowano w tysiącach sztuk, w zakamarkach hangaru znajdziemy tez rarytasy w stylu Me 163 Komet. Niestety w czasie, gdy wizytowałem muzeum, obowiązywał zakaz robienia zdjęć w pomieszczeniach, dlatego w relacji jest ich tak mało. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy od tego czasu coś się zmieniło, na stronie internetowej muzeum nie znalazłem na ten temat żadnej informacji.

Na szczęście ekspozycji na świeżym powietrzu takie obostrzenia nie obowiązywały, a przynajmniej nikt ich nie pilnował. Znajdziemy tam nie tylko szeroki wachlarz samolotów użytkowanych po ostatniej wojnie przez oba państwa niemieckie (RFN i NRD) ale też zestawy przeciwlotnicze czy radary. Z samolotów służących niegdyś w lotnictwie niemieckim są chyba wszystkie, nawet najmniej popularne, od Fiata G.91 począwszy przez F-104 Starfighter, aż do pozostających jeszcze w służbie czynnej F-4 Phantom II i Panavia Tornado. Brakuje chyba jedynie MiG-a-29 – może dlatego, że wszystkie trafiły do Polski? Oprócz samolotów wykorzystywanych przez Luftwaffe znalazło się tam także parę maszyn z innych państw, nabytych w drodze wymiany pomiędzy muzeami. Razem tworzą arcyciekawą kolekcję lotnictwa czasów „zimnej wojny”. Najwidoczniej nie tylko polskie muzea mają problemy z finansami, ale i niemieckie też, co widać po stanie niektórych stojących na powietrzu samolotów, z których wiele wymaga renowacji.

Zakaz robienia zdjęć i nie najlepszy stan niektórych samolotów rekompensuje z pewnością fakt, że wstęp jest całkowicie darmowy. Muzeum jest otwarte przez cały rok i łatwo się do niego dostać samochodem. Można i komunikacją miejską, ale pod samą bramę autobus nie podjeżdża i aby nie błądzić po okolicy (jak swego czasu autor relacji), warto wcześniej przestudiować plan komunikacji miejskiej i zapoznać się ze wskazówkami na stronie internetowej muzeum. Niemiecka stolica jest bardzo dobrze skomunikowana z naszym krajem (nie licząc oczywiście polskich dróg), dlatego wszystkim przebywającym w okolicy gorąco polecam odwiedzenie muzeum Luftwaffe.

Berlin010

Berlin011

Berlin012

Berlin013

Berlin014

Berlin015

Berlin017

Berlin018

Berlin019

Berlin020

Berlin021

Berlin022

Berlin023

Berlin024

Berlin025

Berlin026

Berlin027

Berlin028

Berlin029

Berlin030

Berlin031

Berlin032

Berlin033

Berlin034

Berlin035

Berlin036

Berlin037

Berlin038

Berlin039

Berlin040

Berlin042

Berlin043

Berlin044

Berlin045

Berlin046

Berlin047

Berlin048

Berlin049

Berlin050

Berlin051

Berlin052

Berlin053

Berlin054

Berlin055

Berlin056

Berlin057

Berlin058

Berlin059

Berlin060

Berlin061

Berlin062

Berlin063

Berlin064

Berlin065

Berlin066

Berlin067

Berlin068

Berlin069

Berlin070

Berlin071

Berlin072

Berlin073

Berlin074

Maciej Hypś

Maciej Hypś

Berlin076

Berlin077

Berlin078

Berlin079

Berlin080

Berlin081

Berlin082

Berlin083

Berlin084

Berlin085

Berlin086

Berlin087